Skuteczny sklep e-commerce – jak sprzedawać mądrze

 

Dzisiejsze możliwości w obrębie e-commerce są tak szerokie, że jeszcze kilka lat temu mogłyby wydawać się niemożliwe. Strona internetowa, będąca równocześnie sklepem, to obowiązkowa przestrzeń dla każdego przedsiębiorcy. Niezależnie czy oferujemy produkt, czy usługę, wirtualne przedstawienie produktu oraz możliwość jego kupna jest elementem koniecznym. Samo posiadanie sklepu e-commerce to jedno, ale nie gwarantuje to sukcesu. W jaki sposób przygotować go właściwie? Jakie sposoby pomogą zwiększyć świadomość na temat tego, co oferujemy i pozwolą sprzedawać więcej? Założony sklep internetowy należy wesprzeć konkretnymi działaniami i o tym będzie dzisiejszy artykuł. 


Od czego zacząć przy budowaniu sklepu e-commerce?

 

Tworzenie sklepu internetowego to dla jednych początek całej przygody z biznesem w świecie e-commerce. Powinien być to jednak kolejny etap, na drodze do budowania sukcesu swojej marki. Jeśli chodzi o to, od czego należy zacząć całe to przedsięwzięcie, przede wszystkim należy prześwietlić dokładnie rynek, panującą na nim sytuację oraz konkurencję. Poza tym bardzo ważne jest uzbrojenie się w cierpliwość, ponieważ droga od “wiem, co chcę sprzedawać”, do osiągania oczekiwanych przez nas wyników, może być wyjątkowo długa oraz skomplikowana. Nie zapominajmy, że obejmuje ona również kwestie techniczne, które należy przyswoić lub outsourcować dalej. Poza analizą rynku oraz uzbrojeniem się w cierpliwość jest wybór platformy, na której zostanie postawiony sklep. Tutaj przyjdzie czas na wymyślenie nazwy sklepu, stworzenie domeny oraz logo. Do zapamiętania są również takie kwestie, jak hosting, uruchomienie płatności internetowych czy zbudowanie regulaminu sklepu. To najważniejsze punkty, znajdujące się na liście zadań technicznych do wykonania. Na co zwrócić uwagę w kolejnych krokach budowania biznesu w sieci?


Rola SEO w sklepie e-commerce


SEO pomaga nam w odpowiednim pozycjonowaniu witryny. Szczególnie w kontekście wyszukiwarek internetowych oraz ich robotów, które są odpowiedzialne za weryfikowanie oraz filtrowanie pojawiających się treści. Strategia związana z SEO jest tworzona głównie po to, aby osiągać jak najlepsze wyniki, jeśli chodzi o organiczne odwiedziny witryny.  Należy pamiętać, że działania SEO obejmują te on-site, jak i off-site. Jeśli jesteśmy już przy SEO, a więc słowach kluczowych, link building, boldowaniu najważniejszych fraz i robieniu wszystkiego, co ważne dla robotów, nie należy pomijać istotności samego w sobie content marketingu. To ściśle powiązane zadanie z ogólnym tematem SEO. Samo pisanie treści nie wystarczy. Należy wiedzieć, gdzie te treści umieszczać, aby zostać zauważonym. Informacje o naszej usłudze czy produkcie muszą być wszędzie tam, gdzie znajduje się potencjalny klient. 

 

Zadbaj o treści publikowane na sklepie internetowym 


Dawniej do publikowanych treści podchodzono w taki sposób, że najważniejsza była ich obecność w ogóle. Jak to wygląda dzisiaj? Przede wszystkim jakość ponad ilość! Treści nie mogą być jedynie ciągiem liter pozbawionym sensu, znaczenia i mocy. A każdą z tych trzech rzeczy łatwo osiągnąć, znając podejście wyszukiwarek oraz wiedząc, co spełnia swoje zadanie w kontekście promowania biznesu w sieci. O tym należy pamiętać w kontekście treści publikowanych na stronie sklepu internetowego:

  •  zróżnicowanym contencie - teksty, obrazy, materiały video,
  •  poprawnych merytorycznie i wartościowych opisach produktów oraz opisach kategorii,
  • formatowaniu treści - boldowania, punktowania, listowanie,
  • angażowaniu użytkowników w tworzenie - UGC - motywowanie użytkowników do dzielenia się pomysłami i inspiracjami,
  • wdrożeniu nowoczesnych form przekazu - bycie obecnym na kanałach SM. Strona internetowa, sklep - to nie wszystko.

Social Media są wsparciem dla Twojego biznesu 

 

Coraz więcej mówi się o wykorzystywaniu kanałów social mediowych do nawiązywania kontaktu z klientem, rozwijania relacji oraz co za tym idzie, reklamowania świadczonych usług czy tworzonych produktów. W jaki sposób wykorzystać możliwości, jakie dają nam platformy? Pod kątem marketingowym, na rozwój naszego biznesu czy chociażby pojedynczej kampanii reklamowej, wpłyną płatne kampanie na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Dzięki nim jesteśmy w stanie zwiększać dotarcie do potencjalnych klientów. Idąc dalej, zwiększyć zaangażowanie pod publikowanymi treściami, zachęcać do klikania w wybrany przez nas link i przenoszenia klienta na stronę sklepu czy pod konkretny produkt. Inne sposoby na rozwój sklepu internetowego online to tworzenie postów sponsorowanych, sklepu na Facebooku czy zamieszczanie produktów na tak zwanym market place. Poza działaniami sprzedażowymi nieocenione okaże się linkowanie na Social Mediach, zamieszczanie estetycznych zdjęć oraz krótkich form video, tak zwanych reelsów czy shortsów na YouTube. To te formy mają dzisiaj największą siłę oddziaływania na potencjalnego klienta. Biorąc pod uwagę bezpłatny dostęp do takich narzędzi, należy w pełni z nich korzystać. 

 

Monitoruj zachowanie klientów na stronie 


Zbieranie danych, a następnie szczegółowa analiza to podstawa dla wdrożenia odpowiednich działań. Jeśli zaważasz, że klienci nie finalizują transakcji, wychodzą ze strony czy nie zapełniają koszyka mimo długich poszukiwań, postaraj się wyciągnąć wnioski. Niech wskaźniki opuszczeń strony maleją, a liczba uzyskanych konwersji jedynie rośnie. Być może problem leży w technicznych aspektach? Przeanalizuj czy aby na pewno strona szybko się ładuje, nie ma błędów oraz jest dostępna na urządzeniach mobilnych. Przeanalizuj również nawigację swojej witryny. Czy każdy z kroków, które ma podjąć klient, jest logiczny i możliwy do zrealizowania? Niech strona będzie intuicyjna, treści czytelne i jakościowe, a produkty odpowiednio zaprezentowane. 


Omnichannel w świecie e-commerce


Omnichannel to sposób na określenie drogi, jaką należy obrać do rozwoju sklepu stacjonarnego, ale i internetowego. Świat rzeczywisty, a więc marketing offline, jest tak samo istotny, jak ten online. Trendem w świecie e-commerce, jest obecnie łączenie ze sobą obu kanałów sprzedaży. Dzięki dwukanałowemu działaniu mamy możliwość wdrożenia najlepszego schematu zakupowego, czyli zapoznanie się z produktem na żywo, aby później dokonać zakupu internetowego i odwrotnie. W jaki sposób rozwijać omnichannel? Posiadanie sklepu stacjonarnego oraz online - to jedno. Możliwość zamówienia czegoś online, a odebranie tego w sklepie, to drugie. Kolejnym, rozwojowym narzędziem są aplikacje. Dzięki nim klient może zapoznać się z ofertą, specyfikacją produktów, ale i być na bieżąco z promocjami. Należy jednak pamiętać, że dedykowana aplikacja marki to porządna inwestycja, na którą może nie być nas stać na samym początku. Jeśli nie ma na to środków, ani przestrzeni, warto zainwestować czas w to, co ogólnodostępne, a równie jakościowe. Biorąc pod uwagę omnichannel, warto zadbać o aktywne bycie w przestrzeni internetowej, wykorzystując przy tym dostępne aplikacje. W tym Instagrama, TikToka, Facebooka, YouTuba, Twittera, Pinteresta i wiele innych. Wspominaliśmy o tym już wiele razy, ale wciąż można trafić na marki, o których ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje w sieci. To dyskwalifikuje je na samym początku. 


Pamiętaj o transparentności i etyce działań

 

Klient w dzisiejszych czasach nie patrzy już jedynie na cenę produktu czy usługi. Przy ostatecznym wyborze bierze pod uwagę etykę oraz transparentność działań danej marki. Co ciekawe, znacząca część użytkowników jest w stanie zapłacić więcej za to, co będzie wiązało się z ich etyką oraz spojrzeniem na rzeczywistość. Dlatego zwróć uwagę na story, którym obudujesz własną markę. Zaplanuj odpowiednie podejście do tematów związanych z ekologią oraz środowiskiem. Pamiętaj, że opakowania, wypełniacze do paczek i materiały, z których korzystasz przy tworzeniu produktu, będą składać się na pełen obraz marki. 


Budowanie biznesu w dzisiejszych czasach jest bardzo proste. Przede wszystkim z uwagi na dostęp do internetu oraz oferowanych przez niego usług, witryn, aplikacji czy narzędzi. Jest jednak pewno, ale. Każdy może założyć swój biznes, ale nie każdy rozwinie go na tyle, aby móc nazwać go prężnie rozwijającym się i dobrze prosperującym przedsięwzięciem. Najlepsze wyniki osiągają Ci, którzy na bieżąco śledzą zmiany, zachodzące w branży e-commerce. Świat marketingu aktualnie zmienia się z dnia na dzień. Z każdym dniem też przybywa konkurencji. Zamiast myśleć, co zrobić, żeby biznes w ogóle powstał, czas zacząć myśleć nad tym, co zrobić, aby się wyróżnić i być coraz lepszym. Niech nasze własne biznesy będą dla nas najlepszym punktem odniesienia. Gdzie byliśmy wczoraj, a gdzie chcemy być dziś. Działania wielokanałowe, również omnichannel, to podstawa. Dobry sklep internetowy to taki, który jest odpowiedzią na trendy i wszelkie unowocześnienia, które dają nam wyszukiwarki i aplikacje. Rozpoznawalna marka to taka, która idzie z duchem czasu i rozwija się w rytm zmian rynkowych. Niech Twoja witryna będzie czymś więcej niż tylko katalogiem i koszykiem możliwym do zapełnienia. Odpowiednio zaplanowany biznes, działający w imię transparentności to metoda na sukces. 

Zobacz także