Katedra Marketingu

Problematyka badawcza realizowana przez pracowników Katedry obejmuje badania naukowe z obszaru marketingu (w tym marketingu usług: edukacyjnych, turystycznych, medycznych, badań marketingowych, zarządzania i strategii marketingowych, zachowań konsumentów na rynkach krajowych i międzynarodowych).


Dotychczas realizowane tematy badawcze obejmowały m.in. następujące zagadnienia:

  • Innowacje w badaniach marketingowych.
  • Samorządowe wspomaganie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw poprzez kreowanie kapitału społecznego.
  • Wizerunek szkoły wyższej.
  • Rola szkół wyższych w budowaniu kapitału społecznego.
  • Marketing doświadczeń w kreowaniu współczesnych usług.
  • Zarządzanie marketingowe w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
  • Etnocentryzm w dobie globalizacji.
  • Działania marketingowe szkół wyższych.
  • Relacje między szkołą wyższą a jej otoczeniem.
  • Efekt kraju pochodzenia w usługach i jego wymiary.
  • Metaforyczny opis organizacji w zarządzaniu i marketingu.
  • Budowanie platformy współpracy nauki i biznesu.

Pracownicy
Kierownik: dr hab. Monika Boguszewicz-Kreft, prof. nadzw. WSB
Pozostali pracownicy:

  • prof. dr hab. Jaroslav Dado
  • dr Janusz Dworak
  • mgr Dominika Czechowska-Mrozińska
  • dr Mirosław Marczak

Projekty badawcze
Pracownicy Katedry prowadzą badania w ramach działalności statutowej. Wśród bieżących projektów badawczych znajdują się:

  • Relacje między szkołą wyższą a jej otoczeniem – dr Janusz Dworak
  • Efekt kraju pochodzenia (ang. COO) w kontekście międzynarodowego handlu usługami – prof. nadzw. dr hab. Monika Boguszewicz-Kreft
  • Zachowania konsumenckie w procesie zakupu usługi turystyki medycznej - mgr Dominika Czechowska-Mrozińska, dr hab. Monika Boguszewicz-Kreft

prof. dr hab. Jaroslav Dado uczestniczył w następujących pracach naukowo- badawczych:

  •  Kierowanie projektami naukowo-badawczymi (grantami):

- kierownik projektu VEGA č. 1/1351/12. „Využitie vplyvu spotrebiteľského etnocentzrizmu pri podpore nákupu a spotreby domácej produkcie v podmienkach globalizácie a meniacich sa trhov“. 2012-2014.

  • Udział w projektach badawczych:

- udział w projekcie OP Kštalcowanie OPV-2011/1.2/03-SORO „Rozwoj inovatívnych foriem kštalcowania na Univerzite

 

Mateja Bela w Banskej Bystrici“. Kod projektu 26110230077, 2007-2013,
-  udział w projekcie OP „Promocja naczenia programow studiowich w jazykoch  zagranicznich“. OP Kształtowanie w latach 2007-2013 (OPV-2009/1.2/01-SORO),
- udział w projekcie OP „Inowatiwne kroky dla kštalcowania uniwerzitnego w 21. Stoleciu“. OP 029/2013/1,2 OPV. Kod projektu 26110230109, 2014-2015.

  • Udział w międzynarodowych projektach naukowo - badawczych (grantach):

- udział w projekcie COBEREN: „Consumer Behavior Erasmus Network“, ref. No.: 156089-LLP-1-2009-ES-ERASMUS- NWA, 2009-2012. University of Leon,
- KISS, Cs. a kol. Międzynarodowy projekt SOCRATES – „Educational contriutions to cohesion and well-being in European social and institutional life“. 2007-2009,
- LUKÁŠOVÁ, R. – BAJDAK, A, a kol. 2009. „Relationship marketing in micro and local authorities - international comparison“.Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. 2009.


Współpraca
Pracownicy Katedry współpracują z Kaunas University of Technology na Litwie (KUT). Prof. nadzw., Monika Boguszewicz-Kreft wraz z dr Ewą Magier Łakomy z WSB i prof. Brigitą Janiunaite z UTK prowadzą wspólne badania dotyczące efektu kraju pochodzenia, czego efektem są wspólne publikacje naukowe.

Pracownicy Katedry angażują się w szeroko pojętą współpracę z biznesem implementując do życia gospodarczego wiedzę akademicką. Tego rodzaju aktywność podejmują w szczególności prof. Jaroslav Dado  oraz mgr Dominika Czechowska-Mrozińska, którzy  łącząc pracę naukową z praktyką gospodarczą udzielają się również jako konsultanci biznesowi. Ponadto mgr Dominika Czechowska-Mrozińska jest autorką szeregu projektów trenerskich i szkoleniowych dofinansowanych ze środków UE.


Seminaria doktorskie
Oferta tematyki badawczej dla kandydatów seminariów doktorskich grona profesorskiego Katedry Marketingu

prof. dr hab. Jaroslav Dado

  • Audyt marketingowy
  • Marka
  • Strategie marketingowe
  • Zachowanie konsumenta, w tym: percepcja marek globalnych i marek lokalnych – narodowych, strategie marketingowe na rynkach lokalnych i międzynarodowych, etnocentryczne zachowanie konsumenta

dr hab. Monika Boguszewicz-Kreft, prof. nadzw. WSB

  • Marketing w zarządzaniu przedsiębiorstwem i innymi podmiotami rynku
  • Marketing usług
  • Zarządzanie relacjami z klientami / Marketing relacji
  • Zarządzanie doświadczeniem klienta/ Marketing doświadczeń
  • Marketing społeczny / Marketing organizacji non-profit
  • Marketing wewnętrzny
  • Zmiany w otoczeniu organizacji a nowe koncepcje marketingu
  • Zachowania konsumenta na rynku
  • Komunikacja marketingowa/ Promocja /Public Relations
  • Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa

Konferencje
Katedra Marketingu wraz z Katedrą Zarządzania co roku organizują konferencję naukową pt. „Funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw. Nowe trendy w zarządzaniu i marketingu”. Referaty zgłaszane na konferencję po pozytywnych recenzjach publikowane są w „Pracach Naukowych WSB w Gdańsku” oraz w międzynarodowym periodyku naukowym „Social Sciences”/”Socialiniai mokslai”.

Pracownicy Katedry uczestniczą również w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych. Uczestnictwo to ma charakter aktywny; warunkiem wyjazdu na konferencję jest przygotowanie i wygłoszenie referatu. Poniżej umieszczono spis wybranych konferencji z ostatnich lat.

prof. dr hab. Jaroslav Dado

  • 18. International scientific conference-XVIII. Medžunarodni naučni skup „Tehnologija i družstvo", referat p.t.: Sistem ugostiteljskih vaučera-inspiracija za balkanske zemlje?, Systém stravných lístkov-inšpirácia pre krajiny Balkánu. The system of cathering talons-inspiration for Balkan countries?, Subotica, 29. 08.-01.09. 2011 r.
  • I Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. Współczesne problemy zarzadzania i marketingu w instytucjach kulturowych, zorganizowana przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej, z referatem pt. The art as an investment, Cieszyn, 15.-16.11.2013 r.
  • Medzinárodná konferencia „Globalizácia a fenomény národnej kultúry”, referat pt. Aspekty spotrebiteľského etnocentrizmu v procese tvorby marketingovej stratégie, Podhájska, 30-31.10.2014 r.
  • 14. Medzinárodná vedecká konferencia Žilinská univerzita v Žiline, nt.Globalizácia a jej sociálno-ekonomické dôsledky 14, referat pt. Etnocentrické správanie slovenských spotrebiteľov v ére globalizácie, Rajecké teplice, 9-10.10.2014 r.
  • Konferencja naukowa pt. Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce, referat pt. Hodnotenie efektívnosti a účinnosti marketingovej komunikácie plagátu, Kraków 14-14.06.2014 r.
  • II Międzynarodowa Konferencja Innowacja a przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, zorganizowana przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej, referat pt. Is higher competitiveness possible by subsidizing entrepreneurs?, Dąbrowa Górnicza, 21.-22.05.2015 r.

dr hab. Monika Boguszewicz-Kreft, prof. WSB

  • V Jubileuszowa Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. USŁUGI 2014, referat p.t. Efekt kraju pochodzenia w usługach, Wrocław, 15-16.05.2014 r.
  • Konferencja Forum Marketingu–Anatomia sukcesu rynkowego pt. Marketing czy innowacje?, organizowana przez Katedrę Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, z referat pt. Nowoczesność jako wymiar kraju pochodzenia w usługach, Warszawa, 08.05.2015 r.
  • Konferencja Naukowa pt. Wyzwania rynku z perspektywy firmy i konsumenta (Wyzwania 2015), organizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, referat pt. Wizerunek produktów i usług z wysoko rozwiniętych krajów europejskich - Analiza wielowymiarowości kraju pochodzenia, 21-22.09.2015 r.
  • 15th International Academic Conference organizowana przez The International Institute of Social and Economic Sciences, referat pt. Dimensions of the country of orgin efect and their measurement, Rzym, Włochy, 14-17.04.2015 r.
  • VI Konferencja Naukowa pt. Funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw-Nowe trendy w zarządzaniu i marketingu, zorganizowana przez Wyższą Szkołę Bankową w Gdańsku, referat pt. Znaczenie wymiarów kraju pochodzenia w usługach–porównanie litewskich i polskich konsumentów, Gdańsk, 22-23.10.2015 r.
  • Konferencja naukowa pt. WYZWANIA RYNKU Z PESPEKTYWY FIRMY I KONSUMENTA (Wyzwania 2015), organizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, referat pt.  Wizerunek  produktów i usług z wysoko rozwiniętych krajów europejskich - analiza wielowymiarowości efektu kraju pochodzenia, 21-22.09.2015r.
  • VII Konferencja Naukowa Katedr Marketingu Uczelni Technicznych, PROBLEMY WSPÓŁCZESNEGO MARKETINGU I LOGISTYKI – TEORIA I PRAKTYKA, organizowana przez Politechnikę Gdańską, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Katedrę Marketingu, referat pt. The Country-of-Origin Effect in the Selected Transport Services,  Gdańsk, 3-4.12.2015
  • V KONFERENCJA NAUKOWA pt. „NOWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZĄDZANIA. Kontrowersje i wyzwania marketingu i zarządzania w XXI wieku” organizowana przez Instytut Organizacji i Zarządzania Wydziału Cybernetyki WAT, referat pt. Metaforyczny opis organizacji w zarządzaniu i marketingu, Warszawa, 27.11.2015
  • 3rd Business & Management Conference organizowana przez International Institute of Social and Economic Sciences, referat pt. Dimensions of the COO Effect Referring to Services and Products – Polish-Lithuanian Comparisons, Lizbona, Portugalia 21-25.03. 2016.
  • 23rd International Academic Conference organizowana przez International Institute of Social and Economic Sciences i Venice International University, referat pt. Dimension of the Country of Origin Effect in the Perception of Medical Services in EU Countries – an International Comparison, Wenecja, Włochy 27-30.04.2016.

dr Janusz Dworak

  • ​Konferencja naukowa  pt. Marketing edukacyjny – nowe podejście do promocji usług edukacyjnych,  zorganizowana przez Wyższą Szkołę Ekonomiczno–Humanistyczną w Bielsku Białej i  Academie Council of State University (Ukraina), referat pt.  Alternative management as conceptual modufication of educational processes for sustainable development on higher edukation institutionss,  Bielsko Biała. 26 – 27, luty 2014 r.
  • Konferencja naukowa  pt. XI ogólnopolski zjazd katedr ekonomii ; Ekonomiczne wyzwania XXI wieku. Polska – UE. Świat” zorganizowana  przez Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, referat pt. Średnia arytmetyczna jako wyznacznik pozycjonowania rynkowego przedsiębiorstw,  Międzyzdroje, 9 -11 czerwca 2014 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Zarządzanie jednostkami samorządu terytorialnego w dobie globalizacji XXI wieku” zorganizowana przez Wyższą Szkołę Ekonomiczno–Humanistyczna w Bielsku Białej, referat pt. Higher education economics – selected topics , Walim, 18 – 19 września 2014 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Przedsiębiorstwo XXI wieku – Doświadczenia i perspektywy, zorganizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, referat pt. Rola wyższych szkół ekonomicznych w procesie kreowania wzrostu gospodarczego w Polsce, Katowice, 27 listopad 2014 r
  • Konferencja naukowa  pt. Współpraca nauki z biznesem zorganizowana przez Akademię Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie, referat pt. Wiedza w procesie tworzenia kapitału intelektualnego. Kształtowanie relacji absolwentów z przedsiębiorstwami,  Warszawa, 4 grudnia 2014 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Faculty of manegment and ekonomics zorganizowana przez Politechnikę Gdańską Wydział Zarządzania i Ekonomii, referat pt.  Zmiany w strukturach organizacyjnych uczelni niepublicznych oraz upraktycznienie procesu nauczania, jako elementy rynkowych zachowań uczelni wyższych. Gdańsk 23 -24 kwiecień 2015 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Wyzwania i perspektywy przedsiębiorczej organizacji. V Konferencja Naukowa zorganizowana przez Politechnikę Częstochowską,  referat pt. Praca licencjacka sposobem na kształtowanie przedsiębiorczości studentów ekonomicznych szkół wyższych,  Częstochowa, czerwiec 2015 r.
  • Konferencja naukowa  pt. XII Ogólnopolski Zjazd Katedr Ekonomii. Ekonomiczne wyzwania XXI wieku, zorganizowana przez Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, referat pt. Analiza Wektorowa Przedsiębiorstwa, Międzyzdroje 8 -10 czerwca 2015 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Zachowania organizacyjne w gospodarce opartej na wiedzy zorganizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zachowań Organizacyjnych, referat pt. Wpływ przekaźnika pokoleniowego na kształtowanie relacji między absolwentami szkół wyższych a przedsiębiorcami, Kraków, 23 września 2015 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Kapitał ludzki - stan i perspektywy rozwoju zorganizowana przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,  referat pt. Budowanie platformy współpracy nauki i biznesu, Warszawa,  20 październik 2015 r.
  • Konferencja naukowa  pt. Kulturowe społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania zorganizowana przez Politechnikę Opolską,  referat pt. Zmienność środków perswazji reklamy (Kształtowanie postaw etycznych w szkołach wyższych), Opole  27 listopad 2015.

mgr Dominika Czechowska-Mrozińska

  • Referat „Innowacyjne kształcenie kadr” – Europejskie Centrum Kultury Solidarność – kwiecień 2015;
  • Referat „Buzz marketing w turystyce” Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Zamki i twierdze w rozwoju współczesnej turystyki” pod patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego – Mieczysława Struka oraz Wojewody Pomorskiego - Ryszarda Stachurskiego, 6-7 grudnia 2012r.
  • IV Konferencja Naukowa pt. „Funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw. Nowe trendy w zarządzaniu i marketingu” – referat „Zastosowanie komunikacji marketingowej na rynku usług windykacyjnych w Polsce”, 15 września 2013r.

Kontakt
Katedra Marketingu
Instytut Zarządzania i Finansów
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Aleja Grunwaldzka 238A
80-266 Gdańsk
Pok. 303, tel. 58 522 75  8...