Bałtycki Ośrodek Logistyki Stosowanej

Dzialalność badawcza

Nasze cele strategiczne

Aktywizacja środowiska naukowego WSB w logistycznym obszarze badawczym (branża Transport Spedycja Logistyka) we współpracy z organizacjami samorządowymi oraz przedsiębiorcami (w układzie narodowym i międzynarodowym) poprzez:

  • poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych i usługowych dla biznesu,
  • analizę, ocenę i modyfikację istniejących rozwiązań (pod kątem optymalizacyjnym),
  • doskonalenie jakości świadczonych przez ww. podmioty usług,
  • wspieranie przedsiębiorców w rozwiązywaniu powstających problemów (consulting logistyczny),
  • podnoszenie potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstw branży TSL poprzez wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych oraz nowych technologii (innowacyjność organizacyjno-technologiczna).

Podstawowe funkcje Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej

  • Funkcja kreatywna – polegająca na inicjowaniu i prowadzeniu badań w zakresie rozwiązań organizacyjnych, infrastrukturalnych i produktowych oraz propagowaniu wyników badań włącznie z implementacją w sferę praktyki gospodarczej (ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki morskiej).
  • Funkcja integracyjna -  polegająca, po pierwsze, na współpracy poprzez tworzenie możliwości  partnerskich projektów badawczo – rozwojowych na płaszczyźnie: uczelnia – samorząd – przedsiębiorstwa, po drugie, na poszukiwaniu i propagowaniu rozwiązań mogących znaleźć zastosowanie w  usprawnieniu przepływów logistycznych w regionie bałtyckim.
  • Funkcja naukowo-edukacyjna – polegająca na propagowaniu czynnika naukowego w procesach podejmowania decyzji, upowszechnianiu wyników badań oraz wsparciu procesu edukacji logistycznej poprzez rozwijanie roli czynnika praktycznego w kształceniu studentów, w tym wdrażaniu i pogłębianiu idei kształcenia dualnego, kreowaniu inicjatyw logistycznych B+R w środowiskach zawodowych branży TSL.

Pracownicy
Dyrektor Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej-prof. nadzw. dr hab. Ryszard Miler

Pozostali pracownicy:


Projekty badawcze

Badania do pracy doktorskiej mgr Małgorzaty Trawińskiej

W związku z realizacją pracy doktorskiej mgr Małgorzaty Trawińskiej na Wydziale Finansów i Zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku zatytułowanej „Zarządzanie bezpieczeństwem transportu morskiego  na akwenach podwyższonego ryzyka”, prowadzonej pod opieką naukową  prof. nadzw. dr hab. Ryszarda Milera, proszę o wypełnienie niniejszego kwestionariusza do badania ankietowego (formularz znajduje się w linku). Służy on wyłącznie do pozyskania informacji potrzebnych  w pracy doktorskiej, której celem jest identyfikacja sposobów zarządzania bezpieczeństwem transportu morskiego na wybranych akwenach charakteryzujących się zagrożeniami w kategorii security oraz podjęcie próby adaptacji zaimplementowanych rozwiązań w celu budowy modelu zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem transportu morskiego dla potencjalnych akwenów o podwyższonym ryzyku.

Dane będą wykorzystane tylko i wyłącznie do opracowania naukowego, a badanie ma charakter anonimowy.
 

In view of completion of a doctoral dissertation of Małgorzata Trawińska, MA, which is to be submitted at the Faculty of Finance and Management at WSB University in Gdańsk, entitled Management of Maritime Transport Security in the Areas of Increased Risk which is under scientific supervision of associate professor Ryszard K. Miler, please complete the questionnaire form for the survey research (on the link below). The aim of the thesis is identification of methods applied in management of maritime transport security in the selected areas which are characterised by threats classified to the category of threats to security. It also comes as an attempt at an adaptation of implemented solutions applied in order to develop a universal model of an integrated system of maritime transport security management for all potential areas of increased risk
The collected data shall be used exclusively for the purpose of scientific research. The survey is anonymous.


MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU NAUKOWO-BADAWCZEGO PROWADZONEGO PRZEZ  WYŻSZĄ SZKOŁĘ BANKOWĄ W GDAŃSKU WE WSPÓŁPRACY Z FACHHOCHSCHULE STRALSUND (NIEMCY)

Tytuł projektu:
Analiza pozycji strategicznej i potencjału konkurencyjności podmiotów branży TSL (ogniw morsko – lądowych łańcuchów logistycznych,) w regionie Bałtyku Południowego (Vornpommeren, zachodniopomorskie, pomorskie):

  • Etap I/rok 2014 - Budowa i weryfikacja oryginalnego modelu potencjału logistycznego Morskiego Portu Handlowego, jako narzędzia do oceny konkurencyjności portów w basenie Bałtyku Południowego z wykorzystaniem analitycznego procesu hierarchicznego (metoda AHP),
  • Etap II i III / rok 2015/2016 - Ocena konkurencyjności Morskich Portów Handlowych w oparciu o proponowany model potencjału logistycznego oraz weryfikacja przedmiotowego rozwiązania na podstawie rzeczywistych wyników badania. Upowszechnienie wyników badań.

Kierownik projektu:
dyrektor Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej WSB Gdańsk prof. nadzw. dr hab. Ryszard Miler, rmiler@wsb.gda.pl, tel. 661-288-536, przedstawiciel partnera po stronie niemieckiej: prof. Werner Gronau, School of Business, Fachhochschule Stralsund,  werner.gronau@fh-stralsund.de; tel. +49 (0)3831 456649.


Skrócony opis projektu badawczego:

  • Celem naukowym projektu jest zbudowanie oryginalnego modelu  potencjału logistycznego Morskiego Portu Handlowego, umożliwiającego badanie konkurencyjności tego typu instalacji logistycznych zlokalizowanych w basenie Bałtyku Południowego przy wykorzystaniu metody AHP i jego weryfikacja w oparciu o badanie własne wybranych podmiotów.
  • Problem badawczy, jaki należy rozwiązać w ramach projektu, dotyczy zaproponowania sposobu oceny potencjału logistycznego portu morskiego, stanowiącego uniwersalne narzędzie do badania konkurencyjności między portami morskimi na danym akwenie lub w wybranym regionie.
  • Hipoteza robocza jaką zespół autorski zamierza udowodnić brzmi: Konkurencyjność morskich portów handlowych,  stanowiących istotne ogniwo morsko – lądowych łańcuchów dostaw, uwarunkowana jest ich efektywnością i skutecznością, uzależnioną od  interoperacyjności logistycznej, którą zapewnia  synergia posiadanych zasobów i stosowanych standardów logistycznych.
  • Przedmiotowy model jest zorientowany na obszar Bałtyku Południowego,  ze względu na rolę Morza Bałtyckiego w morsko – lądowych łańcuchach dostaw, łączących Skandynawię z Europą Południową oraz dowozowo – dystrybucyjny i tranzytowy charakter portów Bałtyku Południowego na osi Wschód – Zachód.
  • Przedmiotem badań jest konkurencyjność portów morskich oceniana według oryginalnie dla tego modelu zdefiniowanych preferencji globalnych tj.,  kryteriów (C1-n), subkryteriów (S11-n) i cech diagnostycznych (D111-n) składających się na potencjał logistyczny morskiego portu handlowego.
  • Ograniczeniem przyjętym w badaniach jest zdefiniowanie obszaru analiz do polskich portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Swinoujście) oraz portów niemieckich na Bałtyku Południowym (Rostock i Lubeck), niestety z przyczyn niezależnych od autorów z obszaru badań wyłączone zostały porty Kłajpeda i Kaliningrad.
  • Proponowane przez zespół autorski projektu rozwiązanie ujmuje całościowo problem konkurencyjności portów w kategoriach logistycznych.  Ma charakter innowacyjny, gdyż ocena  konkurencyjności badanych podmiotów wynika z nowatorskiej klasyfikacji kryteriów oceny, wynikającej z systemowego i procesowego podejścia do przepływu i obsługi ładunków.

Etapy realizacji projektu:

Etap 1: Identyfikacja  cech charakterystycznych potencjału logistycznego portów morskich Bałtyku Południowego i budowa oryginalnego modelu potencjału logistycznego morskiego portu handlowego – etap wykonany, publikacje:

  • B. Pac, Koncepcja wielokryterialnej oceny potencjału logistycznego jako narzędzia do badania konkurencyjności morskich portów handlowych, w: Porty morskie i żegluga w systemach transportowych, Instytut Transportu i Handlu Morskiego UG, Gdańsk 2014 
  • R. Miler, B. Pac, W. Gronau, J. Breslin, Feasibility study on the logistic competitiveness of commercial seaports in Southern Baltic Sea Region, Economics Alternatives, ed. I. Georgiev, issue 4/2014, UNWE Publishing (University of National and World Economy), Sofia 2014
  • R. K. Miler, B. Pac, M. Gogołkiewicz, The Assessment Of Competitiveness Of Polish Seaport Container Terminals In Gdańsk And Gdynia Based On The Multi-Criteria Analysis Of Their Logistic Capabilities, [manuskrypt złożony do Maritime Economics and Logistics – lista A

Etap 2: Adaptacja metody AHP do oceny konkurencyjności morskich portów handlowych w oparciu o ich potencjał logistyczny – etap wykonany, publikacje:

  • R. Miler, B. Pac, Zintegrowane systemy zarządzania terminalem w ocenie potencjału konkurencyjności morskich terminali kontenerowych Gdańska i Gdyni, „Logistyka” Poznań 4/2015
  • B. Pac, R. Miler, Interoperacyjność logistyczna morskich terminali przeładunkowych jako kluczowa determinanta konkurencyjności polskich portów morskich, „Logistyka” Poznań 4/2015.
  • B. Pac, R. Miler, Zastosowanie metody AHP do oceny konkurencyjności morskich portów handlowych w oparciu o ich potencjał logistyczny, „Logistyka” Poznań 6/2014
  • B. Pac, R. Miler, The impact of logistic interoperability of cargo handling terminals on competitiveness of commercial sea ports, Studies on Mobility and Transport Research vol. 5, MetaGIS-Systems, Mannheim 2015
  • K. Ziółkowski, R. Miler, Forecasting Cargo Handling Turnover at Sea Ports with the Use of Quantitative Methods, Studies on Mobility and Transport Research vol. 5, MetaGIS-Systems, Mannheim 2015

Etap 3: Weryfikacja modelu w oparciu o dane empiryczne – wykonano badanie ankietowe i zebrano dane dotyczące potencjału logistycznego badanych morskich portów handlowych, należy wykonać badanie eksperckie (metoda delficka) dotyczące oceny  ogólnych preferencji wyodrębnionych w przyjętym modelu potencjału logistycznego morskiego portu handlowego, wynikiem zakończenia tego etapu będzie publikacja (artykuł(y) w polskich i zagranicznych wydawnictwach)
Wynikiem zakończenia całego badania będzie opublikowany RAPORT.

PLANOWANE PROJEKTY BADAWCZE NA LATA 2016 – 2017

NOWY PARADYGMAT BEZPIECZEŃSTWA TRANSPORTU MORSKIEGO  dr Ryszard Miler-temat indywidualny zgłoszony w ramach przygotowania monografii na lata 2016 – I część, 2017 – II część.

  • Cel badania: stworzenie nowego paradygmatu bezpieczeństwa transportu morskiego uwzględniającego współczesne zagrożenia i metody przeciwdziałania
  • Problem badawczy: zapis paradygmatu bezpieczeństwa transportu morskiego w notacji algebraicznej i przy pomocy narzędzi transkrypcji teoriomnogościowej.
  • Hipoteza robocza: ze względu na swoją specyfikę współczesne zagrożenia transportu morskiego wymagają holistycznej  identyfikacji i zmiany paradygmatu bezpieczeństwa
  • Planowane efekty naukowe: Na rok 2016 w ramach pracy statutowej zaplanowano udział w 4 konferencjach naukowych, gdzie zostaną opublikowane wyniki badań; Przygotowanie (2016) i wydanie (2017) monografii: Nowy paradygmat bezpieczeństwa transportu morskiego.

MODELOWANIE SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA TRANSPORTU MORSKIEGO ZA POMOCĄ SIECI PETRIEGO  dr Ryszard Miler temat indywidualny zgłoszony w ramach przygotowania monografii na lata 2016 – I część, 2017 – II część.

  • Cel badania: identyfikacja i stworzenie modeli głównych procesów bezpieczeństwa w transporcie morskim oraz ich weryfikacja za pomocą sieci Petriego,
  • Problem badawczy: przygotowanie algorytmów do systemów eksperckich z dziedziny bezpieczeństwa transportu morskiego
  • Hipoteza robocza: współczesne procesy monitoringu  bezpieczeństwa transportu morskiego dają się zalgorytmizować, sieci Petriego mogą stać się narzędziem do weryfikacji modeli i przygotowania systemów eksperckich
  • Planowane efekty naukowe: Na rok 2016 w ramach pracy statutowej zaplanowano udział w 4 konferencjach naukowych, gdzie zostaną opublikowane wyniki badań; Przygotowanie (2016) i wydanie (2017) monografii: Modelowanie systemów bezpieczeństwa transportu morskiego za pomocą sieci Petriego

MODELOWANIE POTENCJAŁU LOGISTYCZNEGO WYBRANYCH ELEMENTÓW LOGISTYKI MORSKIEJ  dr inż. Bohdan Pac temat indywidualny zgłoszony w ramach przygotowania przewodu habilitacyjnego na lata 2016 – I część, 2017 – II część 

  • Cel badania: Parametryzacja potencjału logistycznego wybranych elementów logistyki morskiej w wymiarze cywilnym i militarnym (morskie porty handlowe, morskie terminale przeładunkowe, statki morskie, lądowo – morskie łańcuchy dostaw, bazy morskie, jednostki pływające zabezpieczenia logistycznego, komplementarność cywilnej logistyki morskiej z logistyką sił morskich).
  • Problem badawczy: W jaki sposób można sparametryzować potencjał logistyczny wybranych elementów logistyki morskiej aby dokonać oceny efektywności i skuteczności systemu logistycznego na poziomie branżowym, który te elementy tworzą.
  • Hipoteza robocza: Właściwa ocena parametryczna charakterystyczna dla wybranych elementów logistyki morskiej pozwala w odpowiedni sposób ocenić ich skuteczność i efektywność w procesie konfiguracji morsko – lądowych łańcuchów dostaw.
  • Planowane efekty naukowe: Na rok 2016 w ramach pracy statutowej zaplanowano udział w 7 konferencjach naukowych, gdzie zostaną opublikowane wyniki badań; Przygotowanie i wydanie monografii: Miejsce i rola logistyki morskiej w systemie logistycznym Polski; Rozpoczęcie przygotowania monografii do wszczęcia przewodu habilitacyjnego pt. Modelowanie potencjału logistycznego wybranych elementów logistyki morskiej – wymiar cywilny i militarny.

METODA DEA (DATA ENVELOPMENT ANALYSIS) W BADANIU EFEKTYWNOŚCI TERMINALI KONTENEROWYCH dr Marek Gogołkiewicz temat zespołowy ośrodka, uczestniczą wszyscy pracownicy etatowi

  • Cel badania: Ustalenie możliwości badania metodą DEA relatywnej efektywności badanych obiektów  w  sytuacji,  w  której  przez  istnienie  wielu  nakładów  i  wielu efektów  pomiar  efektywności metodami „standardowymi”  jest  utrudniony; Ocena, na wybranej próbie terminali kontenerowych , produktywności wybranych obiektów i ustalenie rankingu jednostek nieefektywnych oraz wskazanie  dla  tych  ostatnich  obiektów  wzorcowych  oraz  identyfikacja obszarów  potencjalnych usprawnień.
  • Planowane efekty naukowe i praktyczne:Wyniki badań naukowych będą upowszechniane w publikacjach naukowych i na konferencjach naukowych; Uzyskane wyniki badań mogą służyć  doskonaleniu procesów podejmowania decyzji w praktyce gospodarczej. W związku z tym podjęte zostaną działania w kierunku zainteresowania wynikami organizacji i  podmiotów gospodarczych, których działalność jest związana z tematyką badań; Udział w 5 konferencjach naukowych dla 8 pracowników.

WSPÓŁCZESNE UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA I KIERUNKI ROZWOJU SYSTEMÓW TRANSPORTOWYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO dr Małgorzata Wach – Kloskowska

  • Planowane efekty: udział w 5 konferencjach naukowych.

Współpraca 
ZAKRESY POTENCJALNEJ WSPPÓŁPRACY BAŁTYCKIEGO OŚRODKA LOGISTYKI STOSOWANEJ W OPARCIU O WYODRĘBNIONE FUNKCJE

Funkcja kreatywna

  • identyfikacja problemów badawczych istotnych dla regionu,
  • analiza problemów występujących w rzeczywistości gospodarczej
  • analiza stanów bieżących problematyki logistycznej,
  • inicjowanie i organizowanie projektów badań,
  • tworzenie wariantów rozwiązań i optymalizacja systemu logistycznego regionu,
  • poszukiwanie i nawiązywanie kontaktów z innymi ośrodkami akademickimi w celu inicjowania i prowadzenia wspólnych badań,
  • poszukiwanie i nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem biznesu i instytucji samorządowych w celu inicjowania i prowadzenia wspólnych badań.

Funkcja integracyjna

  • integracja potrzeb biznesu w zakresie wspólnych projektów B+R;
  • współpraca z instytucjami samorządowymi w zakresie opracowania diagnoz, ekspertyz, studiów, koncepcji i innych dokumentów o charakterze strategicznym;
  • współpraca ze środowiskiem biznesu w zakresie łączenia dostawców innowacyjnych rozwiązań logistycznych z przedsiębiorcami sektora TSL;
  • prowadzenie badań i  studiów w zakresie integracji procesów i systemów logistycznych regionu bałtyckiego.

Funkcja naukowo- edukacyjna

  • organizacja konferencji naukowych,
  • upowszechnianie wyników badań w środowisku naukowym, biznesowym i w mediach;
  • wspieranie upraktyczniania zajęć dydaktycznych;
  • wspieranie oryginalnych badań prowadzonych w ramach seminariów dyplomowych, magisterskich i doktorskich;
  • wydawanie zeszytów naukowych z serii „Wymiary Logistyki”

Oferta dla biznesu i administracji regionu
OBSZARY AKTYWNOŚCI BADAWCZEJ BAŁTYCKIEGO OŚRODKA LOGISTYKI STOSOWANEJ 

  • Modelowanie przepływów towarowych i osobowych w sieciowych łańcuchach dostaw.
  • Usprawnienia istniejących procesów logistycznych poprzez projekty rozwiązań procesowych, organizacyjnych,  dobór rozwiązań odpowiednich produktów, usług, elementów infrastruktury (optymalizacja rozwiązań logistycznych).
  • Badania preferencji, kondycji, potencjału oraz perspektyw podmiotów sektora logistycznego.
  • Projektowanie procesów logistyki obejmujące opracowanie optymalnych ekonomicznie i funkcjonalnie rozwiązań dla całego przedsiębiorstwa lub wybranego obszaru logistyki (np. w regionie).

Aktywność badawcza Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej oraz możliwość korzystania z doświadczenia podmiotów współpracujących oraz wiedzy naszej kadry pozwala nam świadczyć szereg usług z zakresu doradztwa logistycznego.
Zainteresowanym przedsiębiorstwom i instytucjom oferujemy następujące usługi:

  1. Doradztwo w zakresie łańcucha dostaw
    W ramach  usługi prowadzimy analizę systemu logistycznego i przepływu towarów oraz kosztów powiązanych z systemem. Określamy ryzyka występujące w łańcuchu logistycznym, optymalizujemy koszty i przebieg procesów. Wskazujemy możliwość potencjalnych oszczędności, aspekty skracania procesów oraz czynniki zwiększania efektywności.
  2. Doradztwo w zakresie funkcjonowania magazynów i gospodarki magazynowej
    Rozwiązujemy problemy związane z efektywnością, wydajnością i optymalizacją kosztów procesów magazynowych. W ramach doradztwa zajmujemy się organizacją i przebiegiem procesów, elementami infrastruktury magazynowej, systemami składowania, technologiami automatycznej identyfikacji, automatyką magazynową oraz systemami wspomagającymi zarządzanie magazynem. Wspieramy naukowo decyzje lokalizacyjne.
  3. Doradztwo w zakresie logistyki transportu 
    Usługa polega na analizie parametryczno-wskaźnikowej taboru i jego faktycznego wykorzystania. Porównujemy wszystkie aspekty utrzymywania w przedsiębiorstwie taboru własnego z możliwościami oferowanymi przez zewnętrznych usługodawców transportowych i  spedycyjnych. Wynikiem usługi jest optymalizacja kosztów i procesów transportowych.
  4. Doradztwo w zakresie optymalizacji systemu logistyki przedsiębiorstwa
    Obejmujemy przeglądem cały system logistyczny przedsiębiorstwa począwszy od zaopatrzenia, poprzez produkcję, magazynowanie, kończąc na dystrybucji. Możemy także zająć się wybranym procesem lub funkcją logistyczną, w zależności od preferencji klienta. Wynikiem optymalizacji logistyki jest efektywne i wydajne funkcjonowanie procesów logistyki  w przedsiębiorstwie. 
  5. Audyt logistyczny
    Realizowane przez nasz zespół audyty mają za zadanie obniżyć lub zracjonalizować koszty logistyczne, podnieść poziom jakości obsługi klientów łańcucha dostaw (zewnętrznych i wewnętrznych). Wydawane rekomendacje i zalecenia służą redukcji nadmiaru zapasów w całym łańcuchu logistycznym przedsiębiorstwa a przez to powodują uwolnienie kapitału obrotowego firmy.
  6. Raport podsumowujący działania auditowe zawiera następujące elementy:

    1. przedstawienie sytuacji bieżącej w zakresie logistyki jako całości lub w wybranym przez zleceniodawcę zakresie działań, którego dotyczył audit,
    2. stan rekomendowany (docelowy), do którego przedsiębiorstwo powinno dążyć,
    3. informacje o warunkach, które powinny zostać spełnione, aby rekomendowany stan docelowy osiągnąć.
    Na życzenie klienta współpracujemy także w zakresie prac wdrożeniowych.

  7. Szkolenia
    Na podstawie naszych doświadczeń dydaktycznych i praktyki zawodowej projektujemy od podstaw szkolenia przygotowane dla konkretnych klientów. Szkolenia przygotowujemy w formie warsztatowej (w warunkach rzeczywistych). Około 20% czasu poświęcamy wiedzy teoretycznej, natomiast 80% to zajęcia aktywizujące uczestników, pozwalające praktycznie utrwalać niezbędne wiadomości i wykorzystać je bezpośrednio w pracy zawodowej. Mamy możliwość korzystania z własnej bazy praktycznej oraz infrastruktury naszych Partnerów (trenażery, symulatory, laboratoria informatyczne z bogatym zakresem specjalistycznego oprogramowania np. SCM, ERP, infrastruktura specjalistyczna np. przeładunkowa, sztauerska itp).

Oferta w skrócie:

  • Współpraca przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych na badania innowacyjne i rozwój firm branży TSL (Found Rising, projekty, pozyskiwanie środków UE przy współudziale naszego biura projektów) oraz wspólna realizacja badań;
  • Przygotowanie analiz, forsight’ów, ekspertyz i innych opracowań systemowych i strategicznych (m.in. dla administracji i władz regionu);
  • Badania auditowe,  projekty rozwiązań logistycznych „pod klucz” (z zakresu magazynowania)

Wszystkich zainteresowanych prosimy o przesłanie maila za pomocą formularza kontaktowego w zakładce  KONTAKT
Na Państwa zgłoszenie odpowiemy niezwłocznie. 


Seminaria doktorskie
Oferta tematyki badawczej dla kandydatów seminariów doktorskich grona profesorskiego Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej

prof. dr hab. Andrzej Ruciński

  • Problematyka transportowo-logistyczna  tym: problemy organizacji i zarządzania w transporcie i logistyce.
  • Problemy organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw transportowych (różnych gałęzi)  i logistycznych.
  • Systemy transportowe, funkcjonowanie i przemiany rynku TSL.
  • Infrastruktura transportu (różnych gałęzi) i logistyki.
  • Koszty działalności transportowej i logistycznej.
  • Ekonomiczne aspekty funkcjonowania transportu i logistyki w tym: problemy kosztowe oraz kształtowania i cen za usługi TSL.
  • Unijne i krajowe uwarunkowania  funkcjonowania i rozwoju transportu oraz logistyki.
  • Zrównoważony rozwój transportu (koszty społeczne transportu).
  • Innowacyjność w branży TSL.
  • Wpływ transportu i logistyki na rozwój regionalny.
  • Problematyka organizacji i zarządzania w transporcie lotniczym w tym:
  • zarządzanie działalnością przedsiębiorstw lotniczych,
  • funkcjonowanie i rozwój portów lotniczych,
  • funkcjonowanie przewoźników lotniczych,
  • zarządzanie działalnością handlingową,
  • innowacje w transporcie lotniczym,
  • transport lotniczy  a rozwój regionalny,
  • globalne i regionalne problemy działalności lotniczej.
  • Polityka regionalna UE w tym:
  • determinanty rozwoju polskich regionów,
  • wykorzystanie środków unijnych na rozwój regionów,
  • promocja Polski w UE,
  • funkcjonowanie  przedsiębiorstw transportowych i logistycznych w świetle unijnych uwarunkowań.

dr hab. Andrzej Kuriata

  • Teoria systemów (modelowanie, bezpieczeństwo systemów).
  • Problematyka logistyczna w ujęciu systemowym.
  • Elementy teorii gier w logistyce.
  • Międzynarodowy transport multimodalny (MTM) (modelowanie oraz bezpieczeństwo).
  • Systemy rozgrywające.

Konferencje
Bałtycki Ośrodek Logistyki Stosowanej organizuje Konferencje Naukowe „WYMIARY LOGISTYKI”.
Tematyka Konferencji poświęcona jest współczesnej logistyce we wszystkich obszarach jej oddziaływania. Udział w konferencji jest dobrą okazją do prezentacji wyników badań, poszerzenia wiedzy czy wymiany doświadczeń z zakresu tej intensywnie rozwijającej się dziedziny nauki i praktyki gospodarczej.
Wspólne spotkania w czasie konferencji skłaniają uczestników do dyskusji nad wielowymiarowością logistyki w aspekcie operacyjnym, zarządczym, strategicznym, ekologicznym, globalnym czy integracyjnym, a także ekonomicznym, społecznym czy militarnym.
Do udziału w naszych konferencjach zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich, przedstawicieli biznesu oraz studentów zainteresowanych tematyką konferencji.
Przesłane referaty, przygotowane zgodnie z wymogami edytorskimi, po uzyskaniu pozytywnej recenzji zostaną opublikowane w Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku lub w formie recenzowanej monografii.
Informacje o następnej konferencji zostaną opublikowane w najbliższym czasie.

UDZIAŁ BAŁTYCKIEGO OŚRODKA LOGISTYKI STOSOWANEJ W XXVI FORUM EKONOMICZNYM W KRYNICY ORAZ XXIV MIĘDZYNARODOWYM SALONIE PRZEMYSŁU OBRONNEGO W KIELCACH

W dniu 07.09.2016 na panelu Ministrów Obrony Narodowej podczas drugiego dnia XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy, przedstawiciel Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej i jednocześnie ekspert Narodowego Centrum Studiów Strategicznych (NCSS),  kmdr por. rez. dr inż. Bohdan PAC przedstawił raport będący wynikiem międzynarodowego projektu realizowanego przez NCSS nt. Zasady pozyskiwania zasobów obronnych w Grupie Wyszehradzkiej. W projekcie obok przedstawicieli NCSS i Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej brali udział reprezentanci takich ośrodków naukowych, jak:

  • Instytutu Obrony w Sofii;
  • Centrum Studiów nad Wojskowością i Bezpieczeństwem Uniwersytetu Obrony w Brnie;
  • Słowacki Instytut Polityki Bezpieczeństwa;
  • Centrum Studiów nad Bezpieczeństwem i Strategią na Narodowym Uniwersytecie Służby Publicznej w Budapeszcie.

Wspomniany raport został również zaprezentowany przez przedstawiciela Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej na XXIV Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach w dniu 08.09.2016 r.
Dr inż. Bohdan Pac koordynował i był głównym wykonawcą tego raportu.

Więcej informacji nt. temat można znaleźć na stronach:
www.ncss.org.pl/pl/aktualnosc/791-ncss-na-forum-ekonomicznym-w-krynicy;
www.defence24.pl/444637,mspo-2016-raporty-ncss-o-rozpoznaniu-i-wspolpracy-v4.;

Poza udziałem w naszej Konferencji pracownicy Bałtyckiego Ośrodka Logistyki Stosowanej biorą udział w innych konferencjach naukowych:

dr Ryszard Miler

  • VIII Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2015;
  • VI Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2015;
  • VII Międzynarodowa Konferencja Logistyki Stosowanej WAT, 2015.
  • IX Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2016;
  • VII Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2016.
  • Międzynarodowa Konferencja: Integracja w Logistyce Wojskowej, AON 2016.
  • Konferencja INFOGLOBMAR 2016;
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Logistyki Stosowanej WAT, 2016.
  • X Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2017;\
  • Konferencja INFOGLOBMAR 2017;
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2017.
  • Międzynarodowa Konferencja: Integracja w Logistyce Wojskowej, AON 2017;
  • I X Międzynarodowa Konferencja Naukowa Logistyki Stosowanej WAT, 2017.

dr inż. Bohdan Pac

  • VIII Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2015;
  • VI Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2015;
  • VII Międzynarodowa Konferencja Logistyki Stosowanej WAT, 2015.
  • IX Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2016;
  • VII Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2016.
  • Międzynarodowa Konferencja: Integracja w Logistyce Wojskowej, AON 2016.
  • Konferencja INFOGLOBMAR 2016;
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Logistyki Stosowanej WAT, 2016.
  • X Konferencja Naukowa Logistyki Morskiej LOGMARE 2017;
  • Konferencja INFOGLOBMAR 2017;
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Logistyczna WSL Forum 2017.
  • Międzynarodowa Konferencja: Integracja w Logistyce Wojskowej, AON 2017;
  • IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa Logistyki Stosowanej WAT, 2017.

dr Jakub Marszałkiewicz

  • Współczesne problemy logistyki lotnictwa. Teoria i praktyka.” WSOSP Dęblin 24-25.06.2015 r. 
  • Logistyka w ratownictwie wrzesień 2015,

dr Małgorzata Wach – Kloskowska

  • TranSopot maj 2015 Wyzwania rozwoju transportu XXI w. 25-27 maja 2015
  • LogiTrans  kwiecień,2016
  • TranSopot maj 2016
  • Market Info grudzień 2016
  • LogiTrans kwiecień 2017
  • TranSopot maj 2017

Kontakt
Bałtycki Ośrodek Logistyki Stosowanej
Instytut Zarządzania i Finansów
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Aleja Grunwaldzka 238A, 80-266 Gdańsk
tel. (58) 522 75 27; (58) 522 75 37
fax (58) 522 75 23

e-mail: bols@wsb.gda.pl

Baltic Sea Logistics Research Centre                                                     
Institute of Management and Finance                                                     
WSB University in Gdansk

Aleja Grunwaldzka 238 A, 80-266 Gdansk, Poland
tel. (58) 522 75 27; (58) 522 75 37
fax (58) 522 75 23
e-mail: bols@wsb.gda.pl